Een robot hulp voor ondersteuning bij alledaagse handelingen

COVID-19 maakte een begin aan de lange strijd van de zorgsector tegen de toenemende hoeveelheid patiënten die binnen kwamen stromen. Zorgverleners moesten de focus leggen op het verzorgen van een grote hoeveelheid aan zorgvragers, waardoor de kwaliteit van de zorg afnam. Vooral de ouderenzorg is er sterk en snel op achteruit gegaan en ouderen wordt geadviseerd om langer zelfstandig thuis te wonen. Deze ouderen krijgen echter geen zorg of ondersteuning meer, terwijl zij dit wel hard nodig hebben. Een robot hulp kan deze ondersteuning bieden zonder de druk op het zorgpersoneel te vergroten.

De opmars van Artificial Intelligence

Aziatische landen maken al jarenlang gebruik van Artificial Intelligence om deze vervolgens in te zetten voor allerlei activiteiten. Vooral binnen de horeca worden er veel robots ingezet om taken van serveerders over te nemen. Hierbij kan je denken aan het opnemen van orders, voorzien van informatie en bezoekers de juiste tafel toewijzen.

Oorspronkelijk komt het concept van het inzetten van robots uit deze Aziatische landen. Europa was wat later met het introduceren van robots binnen diverse sectoren, maar ondertussen ziet men het steeds vaker terug. Het is geen wonder dat het inzetten van robots in zeer korte tijd razend populair is geworden, aangezien deze slimme apparaten veel additionele steun kunnen bieden.

Op welke manieren kunnen robots binnenshuis ingezet worden?

Robots binnen het huishouden kunnen voor een groot aantal taken worden ingezet door de geavanceerde functies die zij bezitten. Door middel van spraakherkenning en zelfstandige beweging, kan een robot hulp aangezet worden tot het verplaatsen van producten. Het geven van de opdracht kan verbaal of via het grote scherm van de robot gedaan worden. De eenvoudigheid in het geven van opdrachten, is in het specifiek handig voor ouderen, slechtzienden en mensen die slecht ter been zijn.

Naast het verplaatsen van producten, kunnen de robots ook eten en drinken aangeven en mensen herinneren aan het innemen van medicatie.

Zal AI de menselijke zorgverleners overnemen?

Robots die binnen verschillende sectoren worden ingezet, blijven doorontwikkelen. Functies worden verbeterd en aangevuld waardoor de robot hulp meer en meer taken kan overnemen. Voor mensen die thuishulp nodig hebben, komen deze ontwikkelingen goed van pas zodat zij ondersteuning kunnen krijgen. Ook het zorgpersoneel profiteert van deze innovaties. Sinds de coronacrisis is de situatie waarin de zorgverleners verkeren niet verbeterd; er is nog steeds een tekort aan personeel en een klein overschot aan patiënten.

Ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en andere zorginstellingen hebben het ontzettend druk in de fysieke vestigingen waardoor huisbezoek niet altijd mogelijk is. De robot hulp neemt deze taak over door bij de patiënt thuis ingezet te worden. Binnen zorginstellingen zelf, wordt de robot ingezet om medicatie, beddengoed, kleding en andere materialen over verdiepingen te verplaatsen.

In de huidige tijd zijn robots in Nederland nog niet zodanig geavanceerd dat zij de volledige functie van een zorgverlener kunnen overnemen. Wél komen er steeds meer soorten robots op de markt die op allerlei manieren ingezet kunnen worden, waaronder robothuisdieren en huishoudelijke robots. Veel zorgvragers geven aan dat zij de voorkeur geven aan menselijke zorgverleners omdat deze communicatieve vaardigheden bezitten en persoonlijke zorg kunnen verlenen. De vraag of Artificial Intelligence de menselijke zorgverleners zullen overnemen in de toekomst speelt wel, maar voor nu is de robot hulp er uitsluitend voor ondersteuning.

Ga naar Hulpmiddelen en zelfstandigheid