Gezondheid en welzijn

Iedereen heeft de wens om gezond te zijn en blijven en zoveel mogelijk klachten te voorkomen. Naarmate je ouder wordt, wordt gezondheid steeds belangrijker. Er vinden allerlei veranderingen plaats in je lichaam en je hebt bijvoorbeeld steeds meer behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen. Om als senior gezond te blijven kun je verschillende dingen doen, zoals onder andere zorgen voor gezonde voeding en voldoende beweging.  

Een taart als cadeau 21-02 Het vinden van het perfecte cadeau kan soms een flinke uitdaging zijn. Het is echter een belangrijk gebaar dat waarde en waardering toont aan de ontvanger. Een unieke oplossing die de laatste jaren aan populariteit wint, is het geven van een taar[...] Lees verder Zo kun je ook op hogere leeftijd een comfortabel leven blijven leiden 19-02 Het is algemeen bekend: ouderdom komt met gebreken. Maar wanneer je het geluk hebt een hoge leeftijd te mogen bereiken, wil je het liefst wel zo comfortabel en onafhankelijk mogelijk kunnen blijven leven. Er zal een moment komen dat je dermate hu[...] Lees verder Gokverslaving bij ouderen: Begrijpen en hulp zoeken 14-02 Gokverslaving is een ernstig probleem dat mensen van alle leeftijden treft, inclusief ouderen. Hoewel het minder vaak wordt besproken dan bij jongere demografieën, kan gokverslaving bij ouderen verwoestende gevolgen hebben voor hun gezondhei[...] Lees verder De beste voetenwarmer voor ouderen 08-02 Als ouderen kennen we allemaal de vervelende sensatie van koude voeten, vooral tijdens de koude wintermaanden. Maar wist u dat koude voeten niet alleen ongemakkelijk zijn, maar ook een negatieve invloed kunnen hebben op uw algehele welzijn? Geluk[...] Lees verder Populaire taarten onder ouderen 15-12 Taarten zijn tijdloos en zowel jong als oud kan ervan genieten. Voor ouderen zijn er specifieke smaken en variaties die vaak in de smaak vallen. In dit artikel ontdek je welke taarten het populairst zijn onder ouderen en waar je inspiratie kunt o[...] Lees verder Sportactiviteiten voor senioren 28-09 Het gezegde "Leeftijd is slechts een getal" is nooit relevanter geweest dan vandaag de dag. Senioren over de hele wereld bewijzen dat ouder worden niet betekent dat je actieve levensstijl opgeeft. In feite zijn er tal van sportactivitei[...] Lees verder

Gezonde voeding

Door gezonde voeding te nuttigen geef je je lichaam de energie en voedingsstoffen die het nodig heeft. Hierdoor heb je meer kans om gezond oud te worden. Je zal namelijk een betere weerstand en conditie ontwikkelen, maar je krijgt er bijvoorbeeld ook meer energie door. Naarmate je ouder wordt heb je steeds minder vaak zin in eten. De oorzaken hiervan zijn onder andere het vertraagde metabolisme en spijsvertering, de afname van het smaakvermogen en het eventuele gebruik van medicijnen. Toch is het belangrijk om voldoende van de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. De volgende voedingsstoffen zijn het meest van belang:

  • Fruit
  • Groente
  • Calcium
  • Eiwit
  • Granen
  • Vitamine D en vitamine B12

Voldoende bewegen

Door voldoende te bewegen blijf je gezond en fit. Volgens de beweegrichtlijnen is het belangrijk om je minstens 150 minuten per week matig of zwaar intensief in te spannen. Daarnaast is het goed om 2 keer per week balansoefeningen en spier- en botversterkende oefeningen te doen. Bovendien is het altijd goed om te veel stilzitten te voorkomen en geldt de algemene regel “bewegen is goed, meer bewegen is beter”. Naast het feit dat voldoende beweging je fitter maakt, is het ook goed voor je botten, je hart, je bloeddruk en je afweersysteem. 
Er zijn verschillende manieren om voldoende te bewegen. Zo kan je je bijvoorbeeld aanmelden bij een sportschool of bij een zwembad bij jou in de buurt. Vaak hebben sportscholen en zwembaden speciale programma’s voor ouderen. Ook kan je je aansluiten bij een wandel- of fietsgroep waarbij je samen met andere ouderen gaat wandelen of fietsen. Of kan je eens iets vaker met je kleinkinderen erop uit gaan, bijvoorbeeld voor een wandeling door de bossen. Zo kan je onder het bewegen ook nog je sociale contacten onderhouden of de band met je kleinkinderen versterken.

Geestelijke gezondheid

Met geestelijke gezondheid wordt het emotionele en psychologische welzijn van een individu bedoeld. Uit onderzoek is gebleken dat de geestelijke gezondheid van ouderen wordt verbeterd wanneer deze actief wordt gehouden. De hersenen kunnen bijvoorbeeld actief worden gehouden door het aanleren van nieuwe vaardigheden. Waarschijnlijk heb je al een aantal hobby’s, maar iets nieuws proberen kan nooit kwaad. Denk eens aan schilderen, handwerken of neem deel aan georganiseerde activiteiten. Ook kan je je hersenen actief houden door het spelen van spellen die de hersenen stimuleren. Spellen die de hersenen stimuleren zijn bijvoorbeeld kruiswoordpuzzels en sudoku. Het is belangrijk om steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen voor je hersenen.